Heritage (Mats Lidström)

 28,30

Heritage is een prachtige uitgave van het erfgoed aan cello etudes, samengesteld door Mats Lidström. Het boek is opgedragen ter nagedachtenis aan de buitengewone Engelse cellist Leo Stern.

Mats Lidströms schrijft muziek met het publiek in gedachten:
Kleurrijk in toon en harmonie.

2 op voorraad (kan nabesteld worden)

Beschrijving

Oorsprong van Heritage

“Leichtigkeit, Grazie und Schönheit des Violoncellspiels.” Bernhard Romberg, collega van Beethoven, schrijft over gemak, gratie en schoonheid in zijn cello methode uit 1840. Zulke nobele doelen bereiken vergt een stevige techniek. Deze samenstelling van etudes zijn zeer effectief als je jouw cellotechniek een boost wilt geven. Het zijn bovendien heel mooie stukken, die je prima kunt inzetten als toegift bij een optreden.

Deze verzameling van etudes is opgedragen aan de herinnering van de buitengewone Engelse cellist Leo Stern (1862 – 1904). Zijn spectaculaire carrière maakt hem één van de meest succesvolle instrumentalisten van zijn tijd. En zeker één van de prominente artiesten van het Verenigd Koninkrijk. Zo speelde hij bijvoorbeeld de wereldpremière van het concert in B mineur van Dvořák – onder de bezielende leiding van componist Antonín zèlf. Hij speelde onder andere voor Koningin Victoria en voor President McKinley in het Witte Huis en hij trad op met beroemde orkesten van Berlijn, Leipzig, Boston en New York. Je kunt enkel speculeren over wat hij zou kunnen hebben bereiken als hij langer had geleefd. Misschien wel opnames, concertos die aan hem zouden worden opgedragen en een lange rij studenten die verder zouden kunnen bouwen op zijn nalatenschap.

Aantekeningen over cello techniek bij dit boek

Dit is een boek voor cello studenten die hun cellotechniek willen verfijnen en zich voorbereiden op optredens. En voor wie op zoek is naar mooie stukken om een optreden mee af te sluiten, als fijne toegift. Het zijn allemaal etudes die elk publiek kunnen bekoren.

Poor is the student who does not surpass his teacher – Leonardo da Vinci

Dit is ook een boek voor cello docenten, die hun studenten een flinke boost willen geven in de juiste richting. Een boek om je leerlingen mee uit te dagen en te inspireren.

Poor is the teacher who does not empower the student to surpass him – Mats Lidström

Dit is een boek naar mijn hart. Want het belichaamt alles wat ik belangrijk vindt bij het muziek maken, het studeren en het doceren aan leerlingen die ik help zich voor te bereiden op een carrière in de muziek. Het is belangrijk te beseffen in welke traditie je staat, als cellist, als musicus en als persoon. Dit boek laat je kennis maken met ons erfgoed (‘Heritage’ in ‘t Engels). Leerzaam, creatief, technisch uitdagend en zeer inspirerend!

Over Mats Lidström

Mats Lidström cellist
Mats Lidström, cellist

Cellist Mats Lidström heeft als internationale cello solist en kamermuziek musicus een reputatie opgebouwd voor uitvoeringen met groot inzicht en virtuositeit. Sinds 1993 is hij lid van de RAM Cello Faculty. Momenteel is hij verbonden aan de Oxford Universiteit als hoofddocent bij het Oxford Philharmonic & Soloists. Mats heeft opnames gemaakt voor platenlabels als EMI, DECCA, BIS, Deutsche Grammophon, Hyperion en voor zijn eigen bedrijf: CelloLid.com. Bovendien is Mats de oprichter van de jaarlijkse cello-cursus EXPANSION, die wordt gehouden op het platteland van zijn geboorteland Zweden. Hier vind je de persoonlijke homepage van Mats Lidström: matslidstrom.com

In de Cellowinkel vind je naast de etudes uit Heritage ook alle andere bladmuziek van Mats Lidström. Volg de link voor een overzicht. Je kunt een korte review van Heritage lezen in tijdschrift The Strad.

Voorwoord bij Heritage door Mats Lidström

(red.: mijn vertaling) Tijdens mijn onderzoek en voorbereiding op het samenstellen van deze verzameling etudes focuste ik een hele dag op het ‘samenzijn met de betreffende cellist’. Die dagen waren heel intens, alsof ik op bezoek ging in een andere tijd. Ik voelde me dan zo dichtbij die persoon, dat ik wanhopig zou willen dat ik met hem zou kunnen praten. Voor een musicus is het leven in het nu niet noodzakelijkerwijs genoeg. De wereld van het verleden is vol dynamische en inspirerende individuen, wachtend op ons, om met hun muziek en geschiedenis aan de slag te gaan.

Muziekwetenschap is een belangrijk aspect van het muzikant-zijn. Kennis verplaatst ons naar het tijdperk van de componisten en musici waar we van houden. Naar de persoonlijkheden die wij willen ontsluiten en die ons kunnen helpen met onze eigen interpretaties. Het is daarom cruciaal om de verschillende tijdperken van de muziekgeschiedenis te herkennen en waar te nemen. Door bijvoorbeeld het karakter van de wereld van 1820 te vergelijken met die van pak weg 1880, begrijp je wat er destijds beschikbaar en haalbaar was voor de componist. En docenten: Hoe zag de wereld eruit van Martin Berteau of Nicolas Platel, vergeleken met die van Jules Delsart of Gaetano Braga?

Voor deze compilatie heb ik etudes uitgekozen die ik het meest effectief vind voor vooruitgang in techniek en boeiend voor toegift-repertoire. Het idee van boeiende toegiften is een belangrijke factor. Daarom heb ik specifiek gekeken naar waar ik het expressieve potentieel van sommige etudes nog kon versterken.

De etude Popper No.28 is bijvoorbeeld een juweel, maar waarom zou je die prachtige opening maar één keer laten horen? En de laatste paar maten, die eigenlijk de spanning en energie van de rest van het stuk uitblussen, nodigen niet echt uit tot een waterval van applaus. Zijn No.4 en 9 zijn mooie studies, maar waarom zou je het zelfde materiaal twee keer spelen in dezelfde toonsoort? Ik houd van de romantische kwintencirkel, die je na een paar maten in Duport No.7 hoort. In mijn ‘verbeterde’ versie mogen we die twee keer spelen. Piatti No.9 is één van mijn favorieten, maar ik vind de originele streken teleurstellend voorspelbaar. Ze bemoeilijken bovendien het laten spreken van dynamische variatie. Ik vond altijd dat de laatste maten van de 7e Caprice te abrupt volgden op de ‘klimatologische hoogten’ die daarvóór weerklonken. Daarom doe ik een suggestie voor een alternatief slot.

Dit boek staat vol met zulke… ‘verstoringen’. Herken mijn handschrift, mocht je terug willen naar de originele partituur.

Jammergenoeg komt er geen enkele vrouwelijke cellist voor in dit boek. Ik had gehoopt materiaal te vinden bij Suggia, Garbousouva, Harrison, of Mukle. Het had mooi geweest om iets op te nemen van Lisa Christiani (Mendelssohn’s vriendin, wiens sensationele debuut in Parijs in 1845 is beschreven in Baker’s Dictionary of Music, gepubliceerd in de Verenigde Staten in 1918). Het is me zelfs niet gelukt om geschikt materiaal te verzamelen van mijn eigen, meest briljante docent, Maja Vogl (1923 – 2010).

Veel namen ontbreken. Dus je blijft lezen en onderzoeken om niemand te vergeten. Het is intrigerend te bedenken hoe zij allemaal hun eigen benadering van muziek hadden, van studeren, van doceren. Bekijk de foto’s en onze kleurrijke geschiedenis. Deze cellisten creëerden een platform voor ons, waarop wij konden verder bouwen. Zij vormen ons erfgoed.

Mats,
London juni 2019

Etudes in deze uitgave

Het complete overzicht uitschrijven van alle stukken voert wat ver voor deze eenvoudige productbeschrijving. Ik heb foto’s toegevoegd van de pagina’s met dit overzicht. Jammergenoeg zijn ze niet op type of complexiteit van techniek geordend, maar op land van herkomst.

Extra informatie

Gewicht 660 g
Componist

Lidström

Niveau

Gevorderden, Conservatorium

Soort bladmuziek

Twintigste eeuw

Andere suggesties…