The essential warm-up routine for cellists

 21,30

The essential warm-up routine for cellists, samengesteld door Mats Lidström, is een dagelijkse warming-up speciaal voor cellisten. Hierbij komen alle aspecten van cello techniek aan de orde. Leer je volledige potentieel te benutten om je cellospel te verbeteren!

Mats Lidströms schrijft muziek met het publiek in gedachten:
Kleurrijk in toon en harmonie.

1 op voorraad (kan nabesteld worden)

Beschrijving

Oorsprong van The essential warm-up routine for cellists

Een balletdanser moet niet vergeten eerst te oefenen aan de ‘bar’. Een atlete kan niet zonder een grondige warming-up voor ze met de reguliere training begint. Maar hoe zit dat met cellisten? The essential warm-up routine for cellists, samengesteld door Mats Lidström, is een dagelijkse warming-up speciaal voor cellisten. Hierbij komen alle aspecten van cello techniek aan de orde. Hierdoor leer je jouw volledige potentieel te benutten om je cellospel te verbeteren!

The Strad (augustus 2012):

‘All excerpts are clearly presented, and come with detailed explanations. The routine is excellent and exhausting, though it gets quicker as you learn the exercises and find out where your strengths and weaknesses lie.’

Music Teacher Magazine (maart 2013):

‘For a player coming to many of the concepts in this book for the first time, this volume is much more about developing their playing in new and challenging ways rather than simply describing a way to ‘warm up’, as suggested by its title.’

AUSTA (Australian String Teachers’ Association, april 2013):

‘The author demonstrates a seriously passionate and humorous approach to the warm-up. This would be particularly useful as a textbook for university level cello students, providing both structure and understanding for technical expansion’

 

Over Mats Lidström

Mats Lidström cellist
Mats Lidström, cellist

Cellist Mats Lidström heeft als internationale cello solist en kamermuziek musicus een reputatie opgebouwd voor uitvoeringen met groot inzicht en virtuositeit. Sinds 1993 is hij lid van de RAM Cello Faculty. Momenteel is hij verbonden aan de Oxford Universiteit als hoofddocent bij het Oxford Philharmonic & Soloists. Mats heeft opnames gemaakt voor platenlabels als EMI, DECCA, BIS, Deutsche Grammophon, Hyperion en voor zijn eigen bedrijf: CelloLid.com. Bovendien is Mats de oprichter van de jaarlijkse cello-cursus EXPANSION, die wordt gehouden op het platteland van zijn geboorteland Zweden. Hier vind je de persoonlijke homepage van Mats Lidström: matslidstrom.com

In de Cellowinkel vind je naast de warming-up oefeningen uit dit boek ook alle andere bladmuziek van Mats Lidström. Volg de link voor een overzicht.

Voorwoord bij The essential warm-up routine for cellists door Mats Lidström

(red.: mijn vertaling) Warming-up of, vandaag is de eerste dag van de rest van je leven…

De grote cellist Pierre Fournier hield ervan om elke dag te starten alsof het zijn eerste dag was. Niet in alle opzichten van ‘t leven is dat passend uiteraard, maar zeker wel als het gaat om cello spelen. Het opwarmen van alle aspecten van je instrumentale techniek maakt het mogelijk dat je het beste uit jezelf kunt halen. Een balletdanser moet ook niet vergeten eerst te oefenen aan zijn ‘bar’. En een atlete kan ook niet presteren zonder een gedegen warming-up vóór ze gaat trainen.

Een ontspannen gevoel tijdens het spelen

In ons geval zou een warming-up altijd vooraf moeten gaan aan elke vorm van muzikale expressie, zoals toonladders. We doen een warming-up om muziek te kunnen spelen met een perfecte balans in de linker hand en een strijk-arm die klaar is voor elke snelheid en elk type contact met de snaren. Het zorgt ervoor dat we zo hard of zacht als we willen kunnen spelen, dat we snel kunnen schakelen tussen streken zonder bijgeluiden en dat we kunnen spelen met een grote variatie, integriteit en – hopelijk – charme. En verder zorgt de wetenschap dat we onze techniek en ons talent onder controle hebben ervoor dat we een grotere kans hebben om ons ultieme doel te bereiken: Een ontspannen gevoel tijdens optredens.

Maximale inzet

Dit boek volgt het principe dat je elke oefening moet uitvoeren met maximale input – maximale dynamiek, maximale vibrato, streek snelheid en streektechniek. Op die manier zorgen we ervoor dat we meer in huis hebben dan nodig is voor ons musiceren. Het is geruststellend om te weten dat je – wanneer je een forte noot moet spelen – ook in staat bent om een fortissimo of méér te spelen. Het is makkelijker om achtste noten te spelen in mezzo-forte in dezelfde streek, als je weet dat je ook in staat bent om zestiende noten in forte te spelen. Of om een lyrische passage te spelen in piano, in de wetenschap dat je een ronde en volle klank kunt maken in pianissimo.

Wat kan jouw cello voor jou doen? Welke klankwereld heb jij in jouw hoofd en hoe zou jij jouw eigen geluid typeren? Dit zijn vragen die je jezelf elke dag moet stellen. De manier waarop we naar onszelf luisteren bepaalt de toe te passen techniek.

Wanneer we oefenen is het belangrijk om ons bewust te zijn van hoe onze omgeving ons beïnvloedt. Wanneer je voorzichtig moet zijn, vanwege het risico om meubels of muren te raken met je elleboog of de punt van de stok, dan ontstaat er onbewust spanning in je lichaam en zul je het gevoel hebben dat je jezelf aan het inhouden bent. Te veel objecten in je omgeving, te veel interessante foto’s aan de wand, ze leiden je af en verstoren je concentratie. Zorg ervoor dat je – vooral wanneer je dit boek gebruikt – gaat zitten in een ruimte waar je grote gebaren kunt maken!

Gebruik van dit boek en de oefeningen

De hoofdstukken zijn genummerd. Oneven voor je strijk-arm en even voor je linkerhand. De hoofdletters corresponderen met de muziek. Lees vóór je begint met een oefening eerst de tekst, zodat je meteen de tips voor het oefenen kunt toepassen. Herhaal elke oefening net zo lang tot je het juiste gevoel erbij krijgt. De oefeningen staan maar één keer gedrukt, om ruimte te besparen.

De hele routine duurt ongeveer 45 minuten tot één uur, afhankelijk van je conditie. Het kan wat langer duren, tot je bekend bent met de warming-up routine en hebt geleerd hoe je de beste oefeningen voor jezelf kunt kiezen. Als ik terug kom van vakantie, of wanneer ik bijvoorbeeld een paar dagen niet heb geoefend, dan weet ik dat de oefeningen wat extra tijd kosten.

Het gaat er vooral om dat je het juiste gevoel krijgt in beide handen. Dus je moet de oefeningen niet afraffelen of op de automatische piloot doen. En aan de andere kant, als je in super conditie bent na een lange periode van hard en nauwgezet werk, dan kun je overwegen om de alternatieve warming-up te doen op de laatste pagina. Dat is een bewezen manier om de andere warming-up routine te vervangen. Bijvoorbeeld als je hebt gereisd, voor een repetitie of wanneer je jezelf wat moet opladen voor een oefensessie, wat later op de dag.

Warming-up van je lichaam

Janos Starker spreekt over het belang van een warming-up voor je lichaam, nog vóór je gaat zitten met je cello. Hij bleef staan en warmde eerst alle gewrichten op door te rekken, strekken en te ontspannen. Knieën, heupen, nek, ellebogen, polsen, duimen, knokkels, de gewrichten van de vingers – zelfs de enkels. Soms vergeet ik dat, maar wanneer ik het niet vergeet, voel ik meteen de voordelen. Er ontstaat een zekere souplesse in de manier waarop ik mijn lichaam kan gebruiken en mijn houding verbetert erdoor.

Neem nadat je de warming-up hebt afgerond een moment voor jezelf. Genieten van het feit dat jouw techniek nu op ‘stand-by’ staat tot de volgende dag. Want morgen beginnen we gewoon opnieuw! Zoals monsieur Fournier ons voorschreef…

Mats,
London november 2011

Extra informatie

Gewicht 225 g
Componist

Lidström

Niveau

Gevorderden, Conservatorium

Soort bladmuziek

Twintigste eeuw

Andere suggesties…