FWF MC-02 Piëzo en microfoon systeem voor cello

 329,00

De FWF MC-02 is een systeem waarin een piëzo element wordt gecombineerd met een condensatormicrofoon. Beide signalen worden gemixt en verwerkt in een ingebouwde voorversterker. Dit systeem kan makkelijk gemonteerd worden op de cello zonder blijvende aanpassingen. De voorversterker levert een hoog en kwalitatief zuiver uitgangssignaal, waarop je prima effectpedalen en/of een looper pedaal kunt aansluiten, voor je de eindversterker aansluit.

Een piëzo element, zoals in deze pick-up gemonteerd, klinkt vaak wat minder warm en gedetailleerd dan een microfoon. De FWF MC-02 heeft beide en is daarmee het meest veelzijdige systeem in de cellowinkel. Door de juiste balans te zoeken tussen de piëzo en de microfoon kun je per situatie een geschikte instelling vinden. De klankkleur kan dan varieren van veel body met minder detail (en minder gevoeligheid voor rondzingen) tot een warmer en meer natuurlijk geluid met veel detail, maar met minder body en een hogere gevoeligheid voor rondzingen. Dit systeem heeft mede door zijn flexibiliteit een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding.

Beschikbaar via nabestelling

Beschrijving

De opbouw van het FWF MC-02 systeem voor cello

Het systeem is opgebouwd uit drie delen:

  • Een dubbele piëzo in één element met een dikte van ongeveer 3 mm (vergelijkbaar met de FWF MC-01).
  • Een condensatormicrofoon met een supernierkarakteristiek (supercardioid).
  • Een voorversterker waarin het signaal van de piëzo en de microfoon wordt gemixt en versterkt.

De FWF MC-02 is eenvoudig te installeren op de cello

De piëzo is mooi compact en is heel eenvoudig op je cello te installeren. Je schuift de piëzo namelijk onder de vleugel van de kam, onder de C-snaar. De piëzo past direct op de meeste cello-kammen, maar mocht de ruimte onder de vleugel te groot zijn, dan kun je met een klein stukje fineer-hout het element verdikken tot de juiste dikte, zonder dat dit de kwaliteit van het uitgangssignaal verminderd.

De microfoon is ook bijzonder compact en gemonteerd op een buigbare arm, waarmee deze goed te richten is op het voorblad van de cello. Je kunt daardoor kiezen voor een bepaalde klank, bijvoorbeeld door de microfoon meer onder de kam te richten of richting een f-gat. Dit is vooral een kwestie van experimenteren, want elke cello is anders en projecteert het geluid via het voorblad op een eigen manier. De beste plek om de microfoon op te richten wordt ook wel de ‘sweet spot’ genoemd.

Een belangrijk voordeel van de FWF systemen is in mijn ogen dat je geen aanpassingen hoeft te doen aan je cello, zelf vind ik dat een groot nadeel van andere systemen, waarbij je bijvoorbeeld het element met een schroef moet klemmen op de kam, of met lijm moet plakken op de kam of bepaalde plekken op het voorblad van je cello.

De rol en functie van de piëzo en de microfoon in de FWF MC-02

De piëzo zorgt voor de ‘punch’ in het geluid van het systeem. Wil je krachtige bastonen en een duidelijk herkenbare reactie op je speeltechniek (aanstrijken of tokkelen bijvoorbeeld), dan regel je de piëzo daarop af. De piëzo heeft een hoog output-signaal en is nauwelijks gevoelig voor ‘rondzingen’ (feedback).

De microfoon zorgt voor de helderheid en verfijnde complexiteit van het systeem. Wil je de klankleur van je cello goed terughoren en de natuurlijke boventonen die de complexiteit van het geluid bepalen laten doorklinken, dan regel je de microfoon daarop af. De microfoon heeft een lager output-signaal en zorgt dus voor een natuurlijker klank, maar is gevoelig voor ‘rondzingen’ (feedback).

Ingebouwd laagdoorlaatfilter

De FWF MC-02 heeft een ingebouwd laagdoorlaatfilter. Het doel van een laagdoorlaatfilter is (de naam zegt het al) het doorlaten van de lage frequenties en het filteren van de hoge frequenties uit het signaal. Dit filter is zo ingesteld dat het geluidsspectrum van de cello optimaal doorgelaten wordt en ongewenste bijgeluiden worden gefilterd.

De voorversterker van de FWF MC-02

De piëzo en de microfoon worden met een tulp-plug verbonden aan de voorversterker. In de voorversterker kun je met twee draaiknoppen een mix maken van het signaal (van enkel de piëzo naar piëzo met microfoon naar enkel de microfoon). Op die manier kun je de beste kwaliteiten van beide signalen combineren.

Er zitten naast de ingangen twee potmetertjes die vast in te stellen zijn met een eenvoudige platte schroevendraaier. Het idee hiervan is dat je een eenmalige instelling maakt voor de situatie waarin je de pickup toepast. En dat je daarna met de regelknoppen het volume en daarmee de gewenste mix fijn afstelt. De twee potmetertjes zijn eigenlijk een pre-gain instelling. Wil je met de grotere volumeknoppen een goede instelling kunnen maken, dan regel je dus met de pre-gain het bereik waarover deze volumeregeling zal plaatsvinden. Zo kun je dus een heel gedetailleerde versterking maken van je cello-geluid.

De voorversterker heeft twee uitgangen in de vorm van jack-plugs (female).  Eén uitgang waarin het pure signaal van de piëzo en de microfoon direct doorgeeft en één uitgang waarin het gemixte signaal wordt doorgegeven.

De voorversterker is vrij eenvoudig aan het staartstuk van je cello te bevestigen met bijgeleverde elastiekjes, maar kan ook met een door mij op maat gemaakte klittenband (velcro) worden geplaatst.

Direct naar effecten of de eindversterker

Het grote voordeel van de FWF MC-02 voorversterker is dat je op de uitgang een hoge kwaliteit signaal krijgt met voldoende ‘headroom’ om direct aan te sluiten op allerlei effectapparatuur, zoals een 19″ systeem of een pedalboard met stompboxes. Maar je kunt natuurlijk ook direct naar een goede kwaliteit DI-box en van daaruit naar de (zaal)mixer. In alle gevallen zal de geluidsman/vrouw blij met je zijn, omdat het geluid van deze pickup zo mooi in te stellen is, zowel in klankkleur als in dynamiek.

Alle effecten en loopers voor gitaar en bas zijn geschikt in combinatie met deze pickup en ook veel soorten versterkers. Zoek je het meest natuurgetrouwe geluid? Kies dan voor een mooie ACUS versterker bijvoorbeeld. Maar een cello laten ‘grommen’ door een mooie overstuurde buizenversterker kan natuurlijk ook! Deze pickup levert voldoende ingangssignaal voor beide oplossingen.

De technische specificaties van de FWF MC-02 cello piëzo pick-up

Voeding:12 V (batterij)
Stroomverbruik:1 mA
Impedantie:< 1K Ohm
Bandbreedte (frequentiebereik):20 – 20.000 Hz
Signaal/ruisverhouding:> 58dB
Uitgang:6,3mm female jack-plug met trekontlasting

De 12 V voeding gebeurt door een meegeleverde V23GA batterij. Dit is een gangbare batterij, die ook wordt gebuikt in alarmsysteemen en afstandsbedieningen. Ze hebben een diameter van 10.3mm en zijn 28.5mm lang. Ze zijn te koop in verschillende capaciteiten (hoe hoger, hoe langer ze mee gaan). De V23GA van het merk Varta hebben een capaciteit van 50mAh en de V23GA van het merk Energizer hebben een capaciteit van 55mAh. Ze kosten gemiddeld zo’n €5,- per stuk.

Over FWF systemen voor instrumentversterking

FWF systemen worden volledig met de hand gemaakt in Frankrijk, door Franck Fromy, een technicus wiens passie bestaat uit de zoektocht naar perfectie in geluidsreproductie en versterking. Twintig jaar geleden startte Franck zijn eigen onderneming in Parijs, om tegemoet te komen aan wensen van professionele musici met op maat gemaakte piëzo pick-ups en superieure microfoons voor allerlei instrumenten, waaronder dus de cello.

Via mond-tot-mond reclame tussen musici zijn deze systemen bekend geworden, ook buiten Frankrijk. Kenmerkend aan de systemen is de natuurlijke reproductie van het geluid van bijvoorbeeld de strijkinstrumenten. Er zijn twee systemen voor de cello:

  • De MC-01 in de vorm van een dubbel piëzo-element met laagdoorlaatfilter ingebouwd in de female jack-uitgangsplug en
  • dit systeem; de MC-02 in de vorm van een dubbel piëzo-element en een microfoon, gekoppeld aan een voorversterker waarmee het signaal van beiden kan worden gemixt.

FWF systemen voor viool, altviool en contrabas

Er zijn ook systemen van FWF voor viool, altviool en contrabas. Deze kan ik – als dealer van FWF systemen – ook leveren voor belangstellenden, maar je vindt ze niet als zodanig in de ‘Cellowinkel’ terug, omdat mijn expertise en passie toch echt ligt bij de cello.

Extra informatie

Cello versterking

Microfoon

Andere suggesties…